Severní Atlantik
Na severním Atlantiku to zase bouří. Vítr přes 100 uzlů a vlny 15 metrů. Na 1400 námořních mílích je tlakový gradient skoro 90 hPa! To už prostě musí foukat.
Výška vln na severním Atlantiku je taková, že americká NASA musela přestat s měřením výšky planety Mars nad mořskou hladinou, protože vlastně ani není jasné, kde přesně mořská hladina je.
Na mapě Windy z dneška vidíte vítr o rychlosti více než 100 uzlů. Dovedete si to na lodi představit? To je… To je… Nepředstavitelné.
Výška vln na mapě dosahuje 15 metrů. To je ale průměrná výška jedné třetiny nejvyšších vln. Průměr. Kde bude maximum? Může to být 20 metrů, může to ale také být 25 metrů. A dost možná… Nechceme ale tady šířit paniku.
Vrátíme se ještě jednou k tlakovému gradientu. Na jednom z obrázků vidíte vyznačenou vzdálenost mezi středy níže a výše. V tlakové níži je tlak 939 hPa, v tlakové výši 1027 hPa. To celé na vzdálenosti necelých 1400 mil.
Situaci na severním Atlantiku nejde nazvat jinak, než dynamickou.
4187
Související články
Proč je za odlivu slabší vítr?
Proč je za odlivu slabší vítr?
Víte, že za odlivu méně fouká? Nebo se to alespoň říká. Proč by měl mít příliv a odliv vliv na vítr? Nebo snad měsíční fáze? Jak to je?
Mění se hloubka moře?
Mění se hloubka moře?
Může být dnes hloubka moře v maríně 2,50 m a za týden jen 2,30 m? Může se stát, že dnes podjedete most a zítra pod ním zlomíte stěžeň?
Jak se liší vítr na palubě od větru na stěžni?
Jak se liší vítr na palubě od větru na stěžni?
Sedíte na plachetnici v kokpitu a sledujete směr větru na stěžni. Fouká odjinud, než vy pozorujete na palubě. Jak moc se liší směr a rychlost větru na stěžni a na palubě? A jaký je vliv na nastavení plachet?