Search
× Search
Smutný start Vendée Globe
Daniel Vodička

Smutný start Vendée Globe

Na startu velikého námořního dobrodružství, kterým závod Vendée Globe stále je, se běžně schází kolem půl milionu diváků. Tentokrát bude start pustý. Bez diváků. Lodě budou jedna po druhé vyplouvat z opuštěného a ztichlého přístavu…

Sólo a nonstop závod kolem světa Vendée Globe startuje již v neděli. Na startu bude rekordní počet 33 startujících. Jen pro porovnání si vzpomeňte, kolik týmů startovalo ve Volvo Ocean Race. V posledních dvou ročnících to bylo po sedmi týmech…

Start se bude lišit nejen počtem startujících, ale především absencí diváků… Kvůli koronaviru byla ve Francii vyhlášena celostátní karanténa. Z Paříže se na start nepodíváte ani při venčení psa. Všechno je zakázáno a psa můžete venčit kilometr od baráku. Na startu se tak sejdou maximálně pejskaři z Les Sables, kde závod kolem světa startuje a končí.

Image
Ze startu posledního ročníku...
Bude to smutný start. Bez atmosféry. Emočně silné chvíle budou chybět.

Dříve vyprovázely startující jachty na oceán statisíce diváků. Diváci lemovali kanál spojující marínu s mořem a loučili se s jachtami, které vyplouvaly na cestu dlouhou přes 21 638 námořních mil. Každý na místě si uvědomoval, že statečné jachtaře čeká plavba velkými oceány, nejbouřlivějšími vodami na planetě. Každý z nich se sám vydává na cestu, která dříve trvala velkým plachetnicím skoro rok, a ne každý se z ní vrátil. Svět se dnes zdá možná malý z paluby letadla, ale světové oceány jsou stále nekonečné. Člověk na plachetnici je pořád jen smetím na hřbetě oceánu a chce to velkou kuráž, aby se vydal na takto náročnou plavbu.

Tentokrát bude start bez diváků. Je to škoda nejen pro příznivce jachtingu, ale také pro závodníky, kteří přijdou o atmosféru, která start závodu spoluvytváří.


Kdo první v pasátu

První metou, na kterou se musí flotila startujících jachet dostat, je stabilní pasátový vítr. Tam bude možné si odpočinout. V současné chvíli není situace po startu závodu příliš čitelná. Vypadá to, že bude třeba vyrazit na západ pro lepší vítr. Pokud se předpověď nbezmění, bude to na stoupačku, což nemají rády lodě IMOCA, ani jejich skippeři. Nikdo nechce na začátku vystavit lodě přílišné námaze, na druhou stranu je však třeba plout na plný plyn, protože kdo je první v pasátu, ten bere vše. Tedy skoro vše, protože další překážkou jsou rovníkové tišiny.

Týden do startu a online přednášky

Do startu závodu zbývá necelý týden. My pro vás připravujeme přednášky o závodu spojené s rozborem situací na trati, s technickými a historickými zajímavostmi, bližším pohledem na počasí, strategií a taktikou, s nebezpečím, a naopak i zajištěním bezpečnosti na trati. To vše budete mít k dispozici každou středu od 19:00 online prostřednictvím aplikace Zoom již od příští středy 11. listopadu. Během přednášek bude čas i na vaše dotazy. Již zítra budete mít možnost se na první přednášku přihlásit.

A ještě jedno lákadlo na konec. Možná se jich zúčastní i Milan Koláček…

 

Vytisknout
1987
Na horu