Search
× Search
Test elektromotorů
Jan Koukal
/ Kategorie: Testy

Test elektromotorů

V květnu jsme se vydali na Slovensko, abychom otestovali několik přívěsných elektromotorů a porovnali je s benzínovým přívěsným motorem adekvátního výkonu. Výhody jsou veliké a výrazný je i příslib do budoucna.

Atraktivnost elektromotorů na našich vodách sice loni, po uvolnění plavby se spalovacími motory, o něco poklesla, ale to neznamená ani v nejmenším, že by byla na nule. Po slovenských testech bychom si dokonce řekli, že je tomu naopak. Tichý a ekologický provoz, spolehlivost, jednoduchost, absence jakékoli nutné údržby, snadná přepravitelnost, to vše jsou klady, které k elektromotorům patří. Představte si, že byste si na zimu uložili doma do skříně pětikoňový benzínový motor. Nic moc nápad. Pokud na stejné místo uložíte elektromotor, ani to nezjistí.


Během našeho testu jsme porovnávali spalovací motor Honda BF5 s elektromotory Minn Kota Traxxis 55, Torqeedo 1003, Torqeedo Cruise 4.0 R a Cruise 2.0 R. Vše na švédském hliníkovém člunu Linder Sportsman 355. Výběr motorů sice nebyl zcela srovnatelný, ale na druhou stranu byl velmi dobrým průřezem toho, co je u nás v tomto směru k dispozici. Výsledky srovnávání se tedy liší, ale na druhou stranu jasně ukazují, k čemu se určené motory hodí. Spíše tedy, než vytvářet tabulku vítězů, se pokusíme přiblížit, k čemu jsou uvedené motory určeny a pokusíme se je srovnat s benzínovým motorem Honda.

Motor Honda je vybaven externí nádrží. Externí akumulátory ke svému provozu potřebuje jak motor Minn Kota, tak i motory Torqeedo Cruise 4.0 R a 2.0 R. Pouze u Torqeedo 1003 je akumulátor součásti přívěsného motoru.

Bohužel jsme při testování neměli k dispozici originální lithiové akumulátory Torqeedo Power 26-104, které disponují větší kapacitou a výrazně nižší hmotností, než klasické olověné akumulátory, které jsme během testu používali. Navíc je samozřejmě zapojení jednoho nebo dvou akumulátorů výrazně jednodušší, než zapojení dvojice nebo čtveřice baterií. Za kvalitu a nižší hmotnost se ale platí. A není to málo. Cena Power 26-104 je 2500 EUR s daní. Na druhou stranu ale máte k dispozici 24 kg vážící baterii s napětím 26 V a 108 Ah. Pro srovnání hmotnost jednoho klasického olověného akumulátoru 12 V 105 Ah, které je pro srovnání s Power 26-104 třeba použít dva, je téměř 30 kg.

Testované motory

Honda BF5

Robustní benzínový motor Honda posloužil pro srovnání s výkonem testovaných elektromotorů. Jde o motor, který je známý svojí spolehlivostí. Motor se hodí na menší kajutové plachetnice na našich vodách i na moři, ale i na menší motorové čluny například pro rybáře. Své místo může najít i na pomocných nafukovacích člunech na palubách větších jachet. Výhodou proti výkonově menším motorům je větší spolehlivost návratu. S tímto motorem není třeba mít na dinghy obavy ani ve chvílích, kdy není počasí ideální. Výkon 5HP si poradí i se silným větrem a menšími vlnami.

Nevýhodou na druhou stranu je vyšší hmotnost a s tím spojené potíže s uskladněním a manipulací. Při dlouhých plavbách není na menších jachtách ideální převážet téměř 30 kg vážící motor na zadním koši. Bezpečná instalace velkého motoru na dinghy se již neobejde bez pomoci jeřábku na motor, nebo použití výtahu či topenanty.

Nejtěžší z testovaných motorů nabídl na vodě nejvíce muziky. Náš testovací člun Linder se s Hondou a jedním členem posádky rozjel na 15 km/h. Byla znát největší pružnost a odpich s tímto motorem. Vysoká hmotnost na zrcadle vyžadovala k dosažení maximální rychlosti přesun posádky daleko do středu člunu.

Negativem spalovacího motoru byl všudypřítomný hluk. Nyní jsme sice všichni na řvoucí motor zvyklí, ale po otestování elektromotoru se najednou zdálo zbytečné, nechat si ničit chvíle na vodě randálem motoru. Při přepravě motoru je negativem zápach benzínu a omezená možnost manipulace s ním, aby nedošlo k vylití oleje.

Honda je sice známá minimální potřebnou údržbou, ale i to je proti elektromotoru hodně. Olej, benzín a odsolování a mazání motoru, to vše jsou starosti navíc.

Parametry Honda BF5

Výkon motoru 5,0 HP

Nádrž externí

Rozměry 100 x 52 x 35 cm

Hmotnost 27,5 kg

Maximální rychlost 15 km/h

Cena 1445 EUR


Elektromotory

Minn Kota Traxxis 55

Motory Minn Kota jsou určeny především pro rybáře a jsou také takto koncipovány. Nečekejte od nich vysokou rychlost. Na místo vás dopraví v naprostém tichu, ale pomalu. Ticho je však to, co rybáři vyhledávají. Typ Traxxis 55 by mohl být použit i na větší člun, než byl testovaný Linder 355, je upraven do síly. Motor je dokonce deklarován pro loď o hmotnosti až 1500 kg. To ale neznamená, že menšímu člunu dodá vyšší rychlost. Maximální dosažená rychlost byla 5,4 km/h s jednou osobou na palubě. S dvojicí testujících maximální rychlost sice klesla, ale jen o pouhou desetinku na 5,3 km/h. I větší a těžší lodi by motor dokázal udělit rychlost 5 km/h. Ani menší a lehčí loď by se však nerozjela o mnoho rychleji. Na 50% výkonu se cestovní rychlost pohybuje kolem 4 km/h.

Motor je extrémně tichý. Za plavby ani nevíte, že běží. Je lehký, délka nohy pod hladinou se dá plynule nastavovat. Na první pohled vypadá velmi subtilně, ale noha zde na rozdíl od spalovacího motoru nepřevádí sílu na propeler a ani výkon motoru není takový, aby musela být příliš masivní.

Ovládání motoru snad ani nemůže být jednodušší. Stačí otočit ovládací rukojetí doprava či doleva a člun se rozjede dopředu či zpět. Jednoduchost ovládání je u elektromotorů běžná. K dispozici je funkce indikující stav baterie. Jak jsme si již řekli, jde o motor určený především pro rybáře, které dopraví na místo určení, nebo jejich lodi dodá minimální rychlost potřebnou k rybolovu. Na nafukovacím dinghy si dovedu Traxxis 55 také představit, ale je třeba se smířit s tím, že v člunu bude třeba akumulátor. Za silného větru nebo v proudu může být jeho rychlost nedostatečná.

Parametry Minn Kota Traxxis 55

Výkon motoru není uveden

Akumulátor externí

Napětí 12 V

Rozměry 91 x 20 x 25 cm

Hmotnost 10,8 kg

Maximální rychlost 5,4 km/h

Cena 536 EUR


Toqeedo Travel 1003

V bratislavské prodejně Yachter, která všechny motory k otestování zapůjčila, je tento model Torqeedo nejžádanější. Je to tím, že jde o jediný z testovaných elektromotorů, který má vlastní vestavěnou baterii. To sice na jednu stranu snižuje dojezd, protože vestavěná baterie nemá takovou kapacitu, jako akumulátor externí, ale na druhou stranu dělá z motoru plnohodnotný přívěsný motor na malý dinghy. Na palubě jachty je ideálním pomocníkem, čistým, nehlučným a bezúdržbovým. Nejsou to ale jen nafukovací dinghy, kde má 1003 své místo. Motor je možné použít k pohonu lodí o výtlaku do 1500 kg. Své místo tedy bude mít i na mnoha plachetnicích na našich vodách. S hmotností necelých 14 kg, čistotou a nulovou potřebou údržby jde o vynikající řešení. Celý motor včetně akumulátoru je vodotěsný, ani jeho pád pod hladinu tak není problémem.

Obavy samozřejmě budou z dojezdu na nevelkou baterii. Při obvyklých plavbách na našich vodách by to neměl být problém. Při rychlosti přes 5 km/h je dojezd přes 19 km. To je na běžné plavby na našich jezerech OK. Pokud budete spěchat, velká hitparáda to nebude. Na plný plyn, při rychlosti přes 9 km/h, klesne dojezd jen na 5,2 km. Co se týče obsluhy motoru, ta nemůže být snazší. Nezanedbatelnou výhodou motoru je i to, že umožňuje z akumulátoru dobíjet například mobilní telefon, nebo jiné zařízení přes USB.

Výše jsou údaje udávané výrobcem. My jsme se s testovaným motorem rozjeli na 8,5 km/h. Rychlost 5,5 km/h člun dosáhl, když jel motor na 290 W. Na displeji na motoru najdete stav baterie, výkon ve watech, rychlost, která je kalkulována pomocí vestavěného přístroje GPS a dojezd. Jednoduše máte jasno v tom, jestli se budete moci vrátit na místo, odkud jste vypluli.

Hezkým detailem je jednoduchá magnetická vytrhávací pojistka. Co na druhou stranu může způsobovat potíže, je celá ovládací páka, která má při vyklopení motoru (například u břehu) tendenci vypadávat. Mechanizmus je sice krásně jednoduchý a robustní, ale tato pozice mu nesvědčí.

Co se týče hluku za provozu motoru, je zanedbatelný. Slyšet je až při výkonech nad 500 W. Ale opravdu jen slyšet, neznamená to, že by byl hlučný. Do 500 W nevíte, že ho máte, nad touto hranicí již ano.

Parametry Torqeedo Travel 1003

Výkon srovnatelný s 3 HP spalovacím motorem

Akumulátor integrovaný 520 W/h

Napětí 29,6 V

Rozměry 115 x 82 x 29 cm s ovládací pákou

Hmotnost 13,4 kg (s akumulátorem)

Maximální rychlost 8,5 km/h

Cena 1799 EUR

Více informací najdete zde.


Torqeedo Cruise 4.0 T

Torqeedo 4.0 T je nejsilnější z testovaných elektromotorů. Projeví se to na jeho užitečnosti na větších lodích. Výrobce uvádí, že je použitelný pro lodě o výtlaku do 4000 kg. U lehkých lodí se přebytek výkonu příliš neprojeví. Šlo sice o nejrychlejší testovaný motor, ale rozdíl nebyl tak výrazný. Motor je přeci jen optimalizován na sílu, nikoli na rychlost. S patřičnou snahou a hrou s těžištěm se nám podařilo ze člunu vyždímat 15,1 km/h. Nutno ale podotknout, že námi používané akumulátory již nebyly v nejlepší formě. Při cestovní rychlosti 7 km/h ve dvou členech posádky, jsme o tom, že motor běží, ani nevěděli.

Výrobce nabízí k motoru i dva alternativní propelery, jeden pro rychlejší plavbu a druhý pro větší tah.

Ideálním zdrojem energie je pro Cruise 4.0 T dvojice akumulátorů Power 26-104. Pokud není k dispozici, což byl i náš příklad, je třeba čtveřice akumulátorů 12 V/200 Ah. Jak je každému jasné, to již není kombinace, kterou by bylo možné standardně použít v dinghy. Chceme-li použít 4.0 v pomocném člunu, musí být větší a jsou třeba originální akumulátory. Na nafukovacím člunu standardní velikosti by nám bohatě stačil model 2.0, pro který je jedna baterie Power 26-104 dostatečná.

Spíše jde tedy o motor pro větší jachty, ideálně pro menší kajutové plachetnice bez zabudovaného motoru. Na nich je výhodou možnost umístění nákladných akumulátorů v podpalubí. Kde mohou sloužit také jako téměř bezedný zdroj energie pro servisní potřeby lodi.

Vynikající pomůckou je neustálý přehled o dojezdu na baterie, který je k dispozici na displeji na motoru nebo pomocí aplikace TorqTrac App i na smartphonu. Stejně jako u předchozího modelu je motor vybaven GPS, která je pro výpočty nezbytná. Při rychlosti 5 km/h uvádí výrobce dojezd až 54 km, při plném plynu a 13 km/h dojezd rapidně klesne na 15 km.


Parametry Torqeedo Cruise 4.0 

Výkon srovnatelný s 8 HP spalovacím motorem

Akumulátor externí

Napětí 48 V

Rozměry 103 x 83 x 30 cm s ovládací pákou a s propelerem

Hmotnost 18,3 kg (bez akumulátoru)

Maximální rychlost 15,1 km/h

Cena 3299 EUR

Více informací najdete zde.

Torqeedo Cruise 2.0 T

Cruise 2.0 T se nám jevil jako ideální motor pro větší dinghy pro majitele, kteří jsou ochotni se smířit s baterií v člunu. Co se týče místa, je to stejné, jako externí nádrž ke spalovacímu motoru. Nevýhodou je samozřejmě to, že necháváte na místě velmi drahou baterii.

Testovaný člun se v základní konfigurací podařilo rozjet na 9 km/h. Příjemná cestovní rychlost byla mezi 6 a 7 km/h. Je však třeba vzít v úvahu, že motor byl testován jako poslední a akumulátory již byly vybité. Dokonce při další jízdě již při přidání plynu motor začínal vynechávat.

Zajímavé jsou hodnoty dojezdu. Rychlostí 5 km/h je možné ujet 50 km, při 11 km/h (udávaná maximální rychlost) je to 22 km.

Znovu je třeba zdůraznit mimořádně klidný chod, který si v ničem nezadá s plavbou na plachty. Jednoduché ovládání, magnetická vytrhávací pojistka a údaje o stavu baterií, dojezdu, výkonu a rychlosti jsou samozřejmostí stejně, jako u ostatních motorů Torqeedo. Pro Cruise 2.0 stejně jako pro ostatní motory stejné značky platí dokonalá vodotěsnost a téměř nulová potřeba údržby.


Parametry Torqeedo Cruise 2.0 T

Výkon srovnatelný s 5 HP spalovacím motorem

Akumulátor externí

Napětí 24 V

Rozměry 103 x 83 x 30 cm s ovládací pákou a s propelerem

Hmotnost 17,5 kg (bez akumulátoru)

Maximální rychlost 11,1 km/h

Cena 2899 EUR

Více informací najdete zde.

Závěrem

Je těžké srovnávat benzínové motory s elektromotory. Rozdílné jsou ceny a rozdílné jsou i vlastnosti motorů. Cena hraje jednoznačně pro spalovací motory. Na druhou stranu minimální údržba, nízká hmotnost, spolehlivost, jednoduché ovládání, bezpečnost provozu a v neposlední řadě klidný chod, to jsou výhody elektrického pohonu. Elektromotor Minn Kota je, jak už bylo řečeno, určen především pro rybáře, nikoli tedy pro jachtaře. Motory Torqeedo jsou pro jachtaře vyrobené a je to vidět na jejich výkonech i designu. Velkým kladem je naprostá voděodolnost motorů i originálních baterií. Spadne-li motor či akumulátor do vody, nedojde k žádnému poškození.

Pojďme se ještě podívat na využití elektromotorů u nás z dalšího pohledu. Mnozí jim vytýkají malý dojezd. Jak to však v praxi na našich přehradách vypadá? Kolik hodin denně na nich jachty stráví plavbou na motor? Není tedy dojezd více než dostačující? A místo manipulace s kanystry a dolévání paliva postačí, připojit nabíječku akumulátoru v maríně do zásuvky. Připojit se do sítě. A připojení máme v přístavu zaplacené.


Člun použitý k testování

Linder Sportsman 355


Všechny motory jsme testovali na hliníkovém motorovém člunu švédské výroby Linder Sportsman 355. Jde o člun určený na řeky a jezera, tedy na uzavřené vodní plochy. Doporučený výkon motoru je 8 HP, testované motory tedy byly na člun slabé. Dostat se s člunem, který je na plavbu ve skluzu určený, do skluzu, bylo možné jen s nejsilnějšími motory a to jen po velmi pečlivé hře s posunem těžiště. 4 HP jsou pro 355 těsně před hranicí skluzu.

Člun je velmi pěkně zpracován, hliník je naohýbán ve všech směrech přesně podle potřeby, nikde nejsou znát nedodělky, nejsou vidět nekvalitní detaily. Hlavní výhodou hliníku je pak odolnost proti poškození. Člun snese výrazně tvrdší zacházení, než je tomu u lodí vyrobených z jiných materiálů.

Při časté výměně motorů nám vadila jen příčná výztuha vzadu před zrcadlem, která znesnadňovala dotažení přítlačných šroubů na zrcadle. Na druhou stranu je ale třeba dodat, že majitel nebude měnit motor na zrcadle čtyřikrát za den, proto pro něj tento problém nebude tak zřejmý.

Parametry

Délka 355 cm

Šířka 146 cm

Hmotnost 84 kg

Výška volného boku 45 cm

Doporučený výkon motoru 8 HP

Maximální počet osob 3

Cena 2690 EUR

www.linder.se

13951
Na horu