Ušetřete si nepříjemnou dřinu
Připlujete v noci do zátoky na kotvu. Hloubka 10 metrů, potřebujete vypustit celý řetěz. Řetěz padá do hlubiny a najednou konec a vyjede přes vrátek. Naštěstí je uvázaný, ale čeká vás namáhavé vytahování konce řetězu z vody a jeho opětovné nasazení na vrátek. Jak tomu zabránit?
Vytáhnout těžký řetěz, který visí do 10 metrů hloubky, není sranda. Jste-li na lodi sami jen se ženou, užijete si u toho dost sakrování.
Ve výše uvedeném případě byl naštěstí řetěz na konci uvázaný na laně. Také ale mohl být volný a mohl skončit na dně celý a vy bez kotvy.
Jak uvázat řetěz
Na soukromých jachtách je řetěz obvykle nastaven kotevním lanem a až to je uvázané v kotevně. Na lodích charterových je obvykle uvázaný již konec řetězu. Přivázaný by měl být tak, aby šel kdykoli snadno odříznout. Proto může být úvaz řetězu tak dlouhý, že se dostane až přes kotevní vrátek a pak je těžké řetěz přitáhnout.
Aby k tomu nedocházelo
Řetěz je nutné si pořádně označit nedaleko konce, aby k výše uvedenému překvapení nedocházelo. Značku můžeme instalovat i na charterové lodi. Nejlepší značkou je 20 cm látkové stuhy, kterou na řetěz navážeme 2 metry před koncem.
Proč dva metry? Uvážeme-li značku metr před koncem, nemusíme stihnout zareagovat včas a konec řetězu stejně uteče. Chvíli trvá, než zareagujeme a další chvíli, než rozjetý vrátek zastaví. Dva metry jsou akorát.
5118
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Poslední místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku
Poslední místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku
Máme poslední volná místa na kurzech přístavních manévrů v Chorvatsku. Jde o dubnové třídenní kurzy, které bývají každý rok vyprodané.
Jak stát v přístavu v Řecku
Jak stát v přístavu v Řecku
Mnozí jachtaři, kteří vyrostli (myslím odborně) v posledních letech v Chorvatsku, jsou v Řecku zaskočeni absencí mooringů v přístavech a nutností stát přídí na kotvě. Mnozí to nikdy nedělali… Navíc pokud fouká silný vítr, který je v Řecku častý.