Včera bylo větrno…
Bóra včera na Jadranu dosahovala v nárazech rychlosti až 190 km/h. Tolik změřila automatická měřící stanice pod Velebitem na mostě na ostrov Pag.
My jsme se včera během dne potýkali s bórou už v maríně v Zadaru, které se jinak vítr vyhýbá. Při vyplouvání na kurz přístavních manévrů jsme museli změnit osvědčené lokality pro trénink a přesunuli jsme se až na ostrov Rava, kde byla bóra slabší. Výuka ve větru nad 25 uzlů již není výukou, ale soubojem s živly.
Při plavbě na Ravu jsme zvolili konzervativní trim a v očekávání větru jakékoli síly jsme pluli jen se zmenšenou genou. Vítr nakonec (naštěstí) zaostal za očekáváním a k průlivu mezi Ugljanem a Rivanjí jsme se blížili s 35 uzly ze zadoboku. Moře již bylo v těchto místech velmi rozvlněné.
Při pohledu na mračnou bórovou peřinu nad Velebitem nám ale bylo jasné, že z vrcholků hor mohlo spadnout cokoli. Byli jsme rádi, že to nebylo 40 nebo 50 uzlů.
Dnes už se vítr zase vrátil do vyjetých kolejí a situace by měla být v dalších dnech příjemnější.
Na fotografii vidíte typický bórový mrak na Velebitu.
2495
Související články
Proč je za odlivu slabší vítr?
Proč je za odlivu slabší vítr?
Víte, že za odlivu méně fouká? Nebo se to alespoň říká. Proč by měl mít příliv a odliv vliv na vítr? Nebo snad měsíční fáze? Jak to je?
Jak se liší vítr na palubě od větru na stěžni?
Jak se liší vítr na palubě od větru na stěžni?
Sedíte na plachetnici v kokpitu a sledujete směr větru na stěžni. Fouká odjinud, než vy pozorujete na palubě. Jak moc se liší směr a rychlost větru na stěžni a na palubě? A jaký je vliv na nastavení plachet?
Kde bude vítr silnější a kde slabší
Kde bude vítr silnější a kde slabší
Slyšeli jste někdy o konvergentním a divergentním pobřeží? Zní to složitě, ale jde o jednoduchou věc, která vám může velmi pomoci. Pokud víte, jak ji využít.