Vystačíte si s elektronickou mapou, nebo potřebujete papírovou?
„Papírovou mapu? Na co! Již roky jezdím podle plotteru (telefonu, tabletu…) A je to spolehlivé, přesné a levné.“ Taková by mohla být odpověď mnoha jachtařů. Vystavují se tak velkému riziku.
Jestli nějaký vynález pomohl masovému rozšíření jachtingu, pak je to GPS a mapové plottery. Dříve musel každý jachtař studovat navigaci. Bez ní byl ztracený. Dnes mnozí přijedou do maríny, na stolek v kokpitu položí tablet či ještě lépe telefon a bez jakékoli bázně vyplují. Někteří sice jen nedaleko, protože nevědí, jak na telefonu poznat, jak je vysoký most mezi ostrovy, ale jiní, ti s větším štěstím, se pouští plni statečnosti dané neznalostí velmi daleko.
Papírové mapy, ano či ne
Rozhodně ano. Důvodů je více.
Ten první je legislativní. Na palubě musíme mít adekvátní papírové mapy k dispozici. Tečka.
Druhým důvodem je spolehlivost. Tablet i telefon jsou sice spolehlivé, ale jen dokud nepřestanou fungovat. Pak je sice na lodi ještě mapový plotter, ale ten může odejít také. Příliš mnoho náhod? Ani ne. Bouřlivé počasí a jedna nehoda stíhá druhou. Tablet spadne z navigačního stolku a rozbije se. Voda v podpalubí způsobí defekt elektrického rozvodu. To může nastat kdykoli. Dokonce je obvyklé, že se v krízovkách selhání hromadí.
Třetím důvodem je přehlednost. Víte, co se stalo při Volvo Ocean Race jachtě Team Vestas Wind? Jachta plná nejlepších profesionálů najela na útes v Indickém oceánu v plné rychlosti. Bylo to jen tím, že si navigátor mapu dostatečně nezvětšil. Opomenutí, které se může stát každému. Nevíš-li o nebezpečí, nehledáš ho. Jde o problém vektorových map. Detaily se na vektorových mapách objevují až při dostatečném přiblížení. Pokud si mapu nezvětšíte, nevíte o tom, že tam na vás číhá útes...
Dále je zde nepřesnost elektronických map. Ve svém článku v Yachting Worldu z listopadu 2015 se tomuto tématu věnuje zkušený Skip Novak. Říká, že přesnost, které je při použití elektronických map dosaženo v Evropě, je jen velmi vzdálenou metou na jiných místech světa. Zvláště, pokud se pouštíte na plavbu do méně běžných míst, je papírová mapa absolutní nezbytností.
Vezměte v úvahu třeba měřítko mapy, kdy byla naposledy aktualizovaná, z jakého roku pocházejí podklady, jaké je mapové datum. To vše máte na papírové mapě uvedené a to vše vám říká, jaká je její spolehlivost. Víte, jak toto vše zjistit na mapě elektronické? To ale může vést k problémům.
Proto Skip Novak doporučuje elektronické mapy dále na moři a u pobřeží jejich kontrolu klasickými navigačními metodami. Tedy jednoduše terestrickou navigaci. A dále doporučuje pravidelné vynášení poloh z GPS do mapy. Pro případ, že přístroje selžou.
12212
Související články
Umíte určit polohu bez GPS?
Umíte určit polohu bez GPS?
Přístroj GPS vám na palubě přestane pracovat. Z jakéhokoli důvodu. Nefunguje ani žádná vaše záloha. Jste schopni určit polohu?
Aby to bylo pro vás ještě o něco těžší, na břehu vidíte jen jeden orientační bod. V konkrétním případě kostel. Víte jak na to?
Nebezpečí! Kde je rozdíl?
Nebezpečí! Kde je rozdíl?
Na mapě máte podobné značky. Jaké nebezpečí na vás číhá? Uvidíte ho, nebo ne? A jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Výšky a hloubky v mapách
Výšky a hloubky v mapách
Pojďme se podívat na různé úrovně hladiny moře. Od jaké hladiny se obvykle značí hloubky, výšky kopců či majáků nad hladinou, nebo podjezdové výšky mostů? Na první pohled to může vypadat složitě, ale jako vše v navigaci je to logické.