Search
× Search
Zimování jachty, první práce na souši
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Zimování jachty, první práce na souši

Po vytažení plachetnice z vody (viz díl 2) čeká jachtaře kontrola trupu, kterou není radno zanedbat. Jde o přednostní údržbu předcházející samotnému uložení lodi k zimnímu odpočinku. Údržba je odvislá od materiálu, z nějž je zhotoven trup jachty.  

Laminátový trup

Zřetelné poškození povrchu laminátu se musí opravit před vlastním zazimováním. Řeč je o netěsnostech trupu či škodách způsobených osmózou.

Nechávat opravy až na jaro není dobrý nápad. Bubliny vzniklé v laminátu obsahují vodu, která často proniká až do vnitřní struktury materiálu. Po odbroušení jemné vrstvy na těchto místech musí laminát dlouhodobě vysychat.

Všichni velcí výrobci barev nabízejí vhodné recepty na odstraňování osmózy. Někdy je nutné odstranit celý gelcoat a následně nechat laminát důkladně vyschnout. Proto je nezbytná řádná kontrola celého trupu lodě. Při škodách většího rozsahu je ovšem lepší oslovit odborníka.

Dřevo

U dřevěných lodí se před zazimováním kontrolují spáry a další místa spojů a prohlédnou se nýty a hřebíky, zda nekorodují. Dřevěné čepy by měly být pevně usazené, stejně jako stahovací šrouby. Trouchnivějící, tlející či jinak "unavené" části se musejí vyměnit. Čím dříve, tím lépe.

Ocel a hliník

Na ocelových trupech je třeba ihned po vytažení lodi zjistit, zda a kde se vyskytla galvanická koroze. Podle toho se určí jarní umístění zinkových anod. Ty anody, které jsou po sezónním nasazení očividně narušené, byly umístěny správně a pracovaly předpisově. Takové, které zůstaly nedotčené, byly instalovány na nesprávném místě. Lze je tedy odstranit/přemístit.

Dále nás zajímá stav koroze trupu, zvláště v úrovni hladiny a v oblasti propeleru. Narušená místa se označí, například křídou. Tato místa je třeba v čase údržby speciálně ošetřit: po tryskání pískem nebo opracování plochy úhlovou bruskou je třeba nanést znova základní barvu a lak v několika vrstvách. U těžkého poškození se eventuálně musí tato místa obnovit v loděnici.

Všechny puchýře a extrémní vrstvy koroze v místech, jako jsou průvlaky, palubní odtoky apod. se seškrabávají špachtlí. Jelikož oxidace pokračuje i na břehu, měl by se hned na podzim obnovit základní nátěr podkladovou barvou.

 

777
Na horu