Dotaz ke kotvení
Ve facebookové skupině Lodní noviny se objevil dotaz na techniku kotvení, na který se pokusíme odpovědět. Dotaz se týkal samotné přídržné síly kotevního řetězu.
Dotaz
Situace jako na obrázku, ideální kotvení, kotva dotažená na 1500 otáček, řetěz ukázkově položený, na meteoradaru nic. Spím. V noci se ale vítr nečekaně otočí ze SZ úplně na JV. Jakou sílu udrží řetěz, než se začne posouvat v novém směru, tedy k břehu v tomto případě. 2 knt? 5 knt?
Odpověď
Grafika Petr Radost
V takovém případě bych volil vyvázání na břeh...
Na celou problematiku bych se podíval jinýma očima. Mohu klidně spát, pokud kotvím tak blízko břehu, že případné otočení jachty na kotvě by znamenalo najetí na břeh? Je stání, které si mohu dovolit při denním zastavení na vykoupání bezpečné i při kotvení přes noc?
Na nově položenou otázku bych si odpověděl, že ne. V případě, že bych chtěl v tomto místě stát, zvolil bych jinou techniku. Kotvu bych spustil dále od břehu, zacouval a vyvázal si záď na břeh. V takovém případě mám zajištěno, že blíže k pobřeží se na kotvě nedostanu. Samozřejmě v případě, že kotva bude držet.
4534
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Velmi nebezpečné šetření
Velmi nebezpečné šetření
Jsou díly na jachtách, na kterých se nevyplatí šetřit. Příkladem je vše, co se týče kotvy, řetězu, obrtlíků a šeklů, které vše spojují. Pokud jachta v ceně 15 milionů visí na šeklu za 5 EUR, je to šetření na nepravém místě.