25 - 30 uzlů
První noc Transat Jacques Vabre byla ostrá jak břitva. Po startu v lehkém větru letí čelo startovního pole rychlostmi kolem 25 uzlů. A to nejde o rychlosti maximální, ale o rychlostní průměr za 5 minut. Po necelých 24 hodinách mají za sebou nejrychlejší jachty IMOCA 7 % z 4350 mil dlouhé trasy závodu.
Vysoké rychlosti nejsou jen doménou nejrychlejších jachet nejnovější generace. Stejných rychlostí dosahuje 11th Hour Racing (bývalá Hugo Boss), Initiatives-Couer vybavená novými extrémními foily (2010, Foncia, Banque Populaire), nebo dokonce i Groupe Apicil z roku 2008 bez foilů.
Ve vedení je zatím podle očekávání Charal, na druhém místě 11th Hour Racing, třetí Groupe Apicil. Thomsonova Hugo Boss je na 5. místě.
Z dalších nových jachet je Apivia na 8. místě, Arkea-Paprec na 11., Advens for Cybersecurity po zastávce v Cherbourgu kvůli závadě na autopilotu na posledním místě.
Ve třídě Class 40 zlomila vedoucí jachta Lamotte-Module Creation stěžeň a je ze hry. V současné době vede francouzsko-anglický tým Leyton. I tyto relativně konvenční jachty dosahovaly rychlostí nad 20 uzlů. Ve třídě Multi 50 vede Solidaires en Peloton Arsep.
Co bude dál?
Vítr se stáčí ze zaďáku na bočák a za chvíli to bude stoupačka. Podle weather routingu dělaného programem Squid to vypadá, že jachty IMOCA se budou se stáčejícím se větrem stáčet k západu a přibližně severně od mysu Finisterre odréčkují na jih k La Coruni. Příznivý severovýchodní vítr by mohl přijít někde na úrovni Gibraltaru. Rychlou plavbu k jihu nyní blokuje rozsáhlá tlaková níže se středem severovýchodně od Azor.
Upozorňujeme, že routing byl připraven podle polárů IMOCA 2012 zrychlených na 130 %. Rychlosti na zadobok by zřejmě navýšení mohly odpovídat, ale na stoupačku to třetinové navýšení nebude. Tvary polárního diagramu se změní.
Polohu lodí najdete zde.
3039
Související články
První z nové generace
První z nové generace
Vendée Globe startuje již za dva roky. Na startu bude mnoho lodí nejnovější generace. PRB je první z nich spuštěná na vodu. I když… Tak trochu je a tak trochu není nové generace. Má zajímavý příběh.
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Máte loď IMOCA a nemáte stěžeň. Složitá situace. Stěžně nejsou, Lorima v Lorientu nestíhá vyrábět. A tom se ani nebavíme o tom, kolik takový stěžeň stojí.
Vendée Globe 2024, nejsou lodě
Vendée Globe 2024, nejsou lodě
Příští ročník Vendée Globe odstartuje na podzim 2024. Již nyní jsou jasné dvě věci. Maximální počet startujících se zvýší. To je dobrá zpráva. Špatnou zprávou je, že nejsou lodě.