Jak rychlé a nebezpečné jsou nové jachty IMOCA?
Trojice nových jachet IMOCA Charal, Apivia a LinkedOut předvedla při nedávné regatě Vendée Arctique výkony, které před pár lety bylo možné vidět jen u závodních trimaranů. Jak rychle mohou tyto jachty plout a jak nebezpečná je plavba pro jejich skippery?
Závod ukázal, že nové jachty v ideálních podmínkách ujíždějí svým o generaci starším konkurentkám o parník. Co to znamená? Jakých konkrétních rychlostí dosahují?
Konkrétní rychlosti na zadoboční vítr zmiňuje závodník třídy IMOCA Roman Attanasio. Při větru o rychlosti 16 uzlů jsou nejnovější jachty schopny letět po hladině rychlostmi mezi 28 a 30 uzly. To je rychlost nedávno běžná jen u trimaranů. O generaci starší jachty, které jsou také vybaveny foily, dosáhnou rychlostí 23 – 26 uzlů. Jachta bez foilů z roku 2007 se rozjede na 17 – 19 uzlů.
Rychlost
Vysoké rychlosti však mohou přinášet i problémy. Při poslední Vendée Globe vítěz Armel Le Cléac´h projel velkou část Jižního oceánu se zataženými foily. Podmínky byly takové, že použití foilů, které zvyšují rychlost lodě, by bylo nebezpečné, hrozilo by poškození jachty. Na nových lodích většinou není možné foily zasunout tak, jako bylo možné před 4 roky. Výjimkou je L´Occitane Armela Tripon, na které je možné foily zasunout a nepoužívat je. Vysoké rychlosti budou znamenat rizika poškození jachty.
Hrozící zlomeniny
Pohyby nových lodí vybavených foily jsou takové, že za některých podmínek je pohyb po lodi v podstatě nemožný. Závodníci mají na hlavách helmy, aby předešli vážným zraněním. Očekává se, že tentokrát při Vendée Globe budou muset závodníci zvolnit jen proto, že na palubě nebude možné žít. Je otázkou, jak dlouho zvládnou v kuse náročné podmínky. Ředitel závodu Jacques Caraes se obává, že z pohmožděnin a odřenin se na nových jachtách mohou stát zlomeniny.
Vydrží technika?
Zároveň je otázkou, jak snesou větší namáhání stěžně. One design stěžně na lodích IMOCA vyřešily problémy s nehodami, které byly dříve běžné. Tentokrát ale vyšší rychlosti budou znamenat větší namáhání stěžně. Je otázkou, jak toto stěžně, které byly vyvinuty pro předešlou generací jachet, zvládnou.
Foily a vysoké rychlosti s nimi spojené přinášejí celou řadu problémů. Některé se již řeší, jiné se teprve objevují. Uvidíme, s jakými problémy se budou potýkat závodníci při Vendée Globe.
1855
Související články
Nečekaný favorit na vítězství?
Nečekaný favorit na vítězství?
Kdo by vsadil před startem Vendée Globe na Borise Herrmanna, ten by byl považován za člověka, který plýtvá penězi. Dnes je ale situace jiná. Herrmann je na třetím místě a je dost důvodů proto, aby zvítězil.
Kdo zvítězí ve Vendée Globe?
Kdo zvítězí ve Vendée Globe?
Vítěz Vendée Globe je v cíli očekáván za 14 dnů. Kdo vyhraje? Je to důležité i pro naši tipovací soutěž, kde je ve hře bunda Helly Hansen. Zatím vede Charlie Dalin, ale v cestě jsou rovníkové tišiny a náročný severní Atlantik.
Restart
Restart
4500 mil od cíle Vendée Globe začíná závod kolem světa od začátku. Východně od Rio de Janeira je prvních 6 jachet ve 100 mílích a prvních 9 jachet ve 160 mílích. Vyhrát může každý z první devítky. Neuvěřitelně vyrovnaný závod.