Search
× Search
First minute
Lodní noviny prohrály sázku...
Jan Koukal

Lodní noviny prohrály sázku...

Před 50 dny se Lodní noviny vsadily se dvěma svými čtenáři. Říkali jsme, že IDEC Sport získá Jules Verne Trophy. Nezískal ji IDEC Sport, ale ani Spindrift 2. Přesto se na moři odehrál neuvěřitelný příběh.

Dva naprosto odlišné trimarany se vydaly na cestu za rekordem 22.11.2015. Parádní datum. IDEC Sport vše vylepšil tím, že protnul startovní čáru ve 02:02:22 UTC. Spindrift 2 odstartoval o dvě hodiny později v 04:01:58 UTC. Cílem bylo překonat rekord trimaranu Banque Populaire V z roku 2012 45 dnů, 13 hodin a 42 minut. 

Rozdílný přístup
Cesta obou trimaranů kolem světa těžko mohla být odlišnější. V obou případech šlo o lodě, které již mají Jules Verne Trophy jednou za sebou. IDEC Sport je bývalý trimaran Groupama 3, na kterém dokázal Franck Cammas obeplout svět v roce 2010 za 48 dní, 7 hodin a 44 minut. Bylo to po dvou neúspěšných pokusech v letech 2008 (konec nedaleko Nového Zélandu na zádech s ulomeným plovákem) a o rok později, kdy první nápor Jižního oceánu nevydržela přepážka v trupu, ke které je upevněn zadní příčník.
Spindrift 2 je vlastně současný držitel rekordu Banque Populaire V. Také ten má za sebou i jeden neúspěch. Ještě pod vedením Pascala Bidégorryho v roce 2011 skončil s ulomeným centerboardem nedaleko mysu Dobré naděje.
Vraťme se ale k IDEC Sport. Skipperem je letos šedesátiletý Francis Joyon. Muž, který drží sólový rekord kolem světa a mnoho dalších sólových rekordů. Známý velmi skromným a soběstačným přístupem. Na co jiní potřebovali týmy pomocníků, dokázal Francis Joyon sám. Tak to bylo při jeho sólových rekordech a tak tomu bylo i při přípravě na Jules Verne Trophy. 

Trinite sur Mer
Oba trimarany mají domovský přístav v Trinite sur Mer. Stojí vedle sebe. Tím ale podobnost končí. Spindrift 2 je bohatý tým s ohromným zázemím. Kromě velkého trimaranu vlastní i další lodě. Jen technický a administrativní tým čítá téměř 30 osob. Kolem Spindrift 2 se točí dva více než sedmimetrové zodiaky, každý se dvojicí motorů. Kontejnery, servismani, jeřáby… Prostě jeden velký kolotoč, ve kterém peníze nehrají roli. Švýcaři si tento přístup mohou dovolit, tým patří Doně Bertarelli, sestře Ernesta Bertarelliho, který dvakrát vyhrál Americký pohár s týmem Alinghi. Spindrift 2 je dlouhý 40 metrů a posádku při rekordním pokusu tvořilo 13 jachtařů a jeden muž mající na starosti média. Na břehu navíc připravoval trasu router Jean-Yves Bernot.
Francis Joyon s IDEC Sport zvolil naprosto jiný přístup. Na lodi nechal kratší stěžeň, který byl určen pro sólové plavby. Důležité bylo trimaran připravit pro plavbu v silném větru a zjednodušit ovládání nepočetné posádce. Včetně Francise Joyona bylo na palubě při rekordním pokusu jen 6 mužů. Méně než polovina oproti Spindrift 2. Ještě výraznější to bylo při přípravě lodě. Na té se podílela především závodní posádka, dále přiložil ruku k dílu Joyonův syn a jeden či dva případní pomocníci. Nic víc. Jeden malý zodiac pro pomoc při manévrování. Při instalaci daggerboardů, například, malý jeřábek na břehu složil daggerboard do vody a pomocí zodiaku ho přetáhli k lodi. Alex Pella v neoprénu pomohl ploutev zasunout do plováku a zbytek týmu ho pomocí výtahu plachty vtáhl na místo. U Spindriftu podobná operace znamenala tým lidí, velký jeřáb a složitou logistiku.
Zkrátka jiný přístup a jiné finance. Odhadem Milana Koláčka, který pro Spindrift pracoval, je celá kampaň švýcarského týmu nejméně desetinásobně dražší, než kampaň IDEC Sport.
A jaký byl výsledek? Po uplutí téměř 30 000 mil byl v cíli první Spindrift 2. Svět dokázal obeplout o 4 hodiny rychleji. Pouhé 4 hodiny. Na to, že jde o zcela odlišné rozpočty, to není tolik. Dva odlišné trimarany, jeden o 9 metrů delší než druhý, se vydají na plavbu kolem světa. Dva odlišné týmy, dva odlišné rozpočty. A výsledek je jen zanedbatelně jiný. Spindrift 2 obeplul světa za 47 dnů, 10 hodin a 59 minut a IDEC Sport za 47 dní, 14 hodin 47 minut. Jde o druhý a třetí nejlepší čas historie.
Rekord tedy překonán nebyl. Nakonec to nevadí. O to je větší pravděpodobnost, že příští rok oba vyplují znovu.

Vytisknout
3107
Na horu