Rekord v Jihočínské stoce
Slavný závod čajových kliprů z Číny do Londýna byl svého času nejen záležitostí sportovní, ale především ekonomickou. Kdo doplul do Londýna první, prodával svůj náklad dráž. Dnes je důvodem pro plavbu kolem poloviny světa jen rekordní čas. Do cesty se ale staví nové, dříve neexistující překážky.
V polovině plavby je trimaranan IDEC Sport vedený legendou rekordních tratí Francisem Joyonem. Zatímco čajové klipry zvládaly trať za 100 a více dnů, IDEC Sport musí překonat o poznání kratší čas. Držitelem rekordu na trati Hong Kong – Londýn je trimaran Maserati vedený Giovannim Soldinim. Stávající rekord má hodnotu 36 dnů, 2 hodiny a 17 minut.
Francis Joyon se se svým týmem blíží mysu Dobré naděje na jihu afrického kontinentu. K mysu mu nyní zbývá 460 mil, tedy den plavby. Podmínky jsou značně proměnlivé, protože trimaran se pohybuje proti směru pohybu meteorologických systémů. V takovém případě se rychlost lodě a rychlost systému sčítají, IDEC Sport tak nechává za sebou jeden systém za druhým. To je rozdíl proti plavbě kolem světa. V Jižním oceánu se trimarany pohybují po směru systémů, jejich rychlosti se tak odčítají. Výsledkem je, že navzdory rychlosti trimaranu proti dnu 30 uzlů, může být rychlost proti systému nulová, protože se loď pohybuje spolu s ním.
Zdroj Geovoile
Zajímavé podmínky u mysu Dobré naděje.
Podíváte-li se na přiložený obrázek větru u jižního cípu Afriky, tak vidíte, že trimaran má momentálně severovýchodní zadní vítr, ale již kousek na jih by musel plout na stoupačku v západním. A jak se dostane za mys Dobré naděje, stočí se vítr na jihovýchod. Situace je dynamická.
Idec Sport má za sebou bouřlivou plavbu v Indickém oceánu. Místo pasátu musel bojovat s dvojicí tropických cyklón. Navzdory tomu má náskok na rekordní plavbu trimaranu Maserati 670 mil. U mysu Dobré naděje by měl být náskok 2 dny a dále by měl růst, protože IDEC Sport popluje v příznivém zadním větru.
IDEC Sport bude mít jižní cíp Afriky za sebou 14 dnů po startu. Do cíle mu bude zbývat cca 6500 mil. Trimaranu Maserati trvala plavba od Afriky do cíle 20 dnů. Při nedávném závodu Brest Atlantiques zdolal podobnou trať trimaran Maxi Edmond de Rothschild za 14 dnů. A to se navíc nedá říci, že by mu podmínky přály na jihu Atlantiku. Pokud by se trimaranu IDEC Sport podařila plavba na sever Atlantikem v podobném duchu, mohl by stlačit hodnotu rekordu na 30 dnů.
Neskutečný svinčík
Posádka se také zmíniĺa o tom, jak vypadala plavba Sundským průlivem na jihovýchodě Asie: „Plavba Sundským průlivem byla strašná. Nejméně 100 mil jsme proplouvali místy, kam Jihočínské moře vyvrhuje odpad, který nese. Potkávali jsme vše od plynových láhví, přes lednice, až po statisíce kusů plastového odpadu. Museli jsme se dostat až hluboko do Indického oceánu, abychom objevili čisté moře.“
Polohu lodi najdete zde.
2292
Související články
Rekord zůstane nepřekonán
Rekord zůstane nepřekonán
Jules Verne Trophy zůstane další rok v držení týmu IDEC Sport pod vedením Francise Joyona. Rekordní pokusy nevyšly týmům Sodebo a Gitana. Tým Gitana se pokusil vyplout dokonce dvakrát. Druhý pokus skončil technickou závadou jižně od Afriky.
Zítra na programu nebezpečí
Zítra na programu nebezpečí
Trimaran Maxi Edmond de Rothschild je necelý den plavby od mysu Dobré naděje. Tam se dostane do nebezpečné oblasti, ve které se několik jachet IMOCA při Vendée Globe srazilo s UFO.
Před branou Jižního oceánu
Před branou Jižního oceánu
V pátek trimaran Maxi Edmond de Rothschild postával v rovníkových tišinách a hledal vítr. Dnes letí rychlostí téměř 38 uzlů a je před branou Jižního oceánu. Do studených a bouřlivých vod proletí na hřbetě tlakové níže, která se zformovala u jihoamerických břehů.