Větrná loterie na dohled cíle
Posledních 5 mil závodu Defi Azimut ukázalo, jak nevyzpytatelný dokáže být námořní jachting. Ve chvíli, kdy se na prvním místě plující Kevin Escoffier dostal na dohled od cíle, měl na druhého v pořadí náskok půl míle. Zdálo se, že vítězství nestojí nic v cestě.
Trať regaty Defi Azimut byla dlouhá 500 mil. Šlo o trojúhelník v Biskajském zálivu se startem a cílem v Lorientu. Na konci první poloviny regaty plula na čele skupina Charlie Dalin, Jeremie Beyou, Thomas Ruyant, Armel Tripon a Sébastien Simon. Ostatní už ztráceli na vedoucího Dalina přes 20 mil.
20 mil od cíle šel do čela černý kůň třídy IMOCA Armel Tripon se svojí revoluční jachtou, která tvarem přídě připomíná starou litinovou vanu. V rychlostních zkouškách před startem regaty byl Tripon nejrychlejší. Za ním se držel Dalin a Kevin Escoffier, kterému se podařilo propracovat dopředu. Na radost však bylo ještě brzy. Vítr slábnul, situace se dramatizovala.
5 mil před cílem již byl na čele Escoffier, Dalin druhý a na třetím místě najednou Samantha Davies. Armel Tripon se v bezvětří propadl na 6. místo.
To hlavní ale přišlo necelé 2 míle od cíle. Správně se rozhodli ti, kteří zamířili co nejblíže k ostrovu Groix. U břehů ostrova se prosmýkne duo Beyou a Davies. Oba plují rychlostí skoro 6 uzlů. Do té doby vedoucí Escoffier je jen o necelou míli dále ä sleduje duo, které se protahuje na první místo úzkým pásem větru u pobřeží. Escoffier na své PRB je rád za 0,6 uzlu a ještě ve špatném směru. Armel Tripon je v té chvíli již na 10. místě.
V okamžiku, kdy vítězný Jeremie Beyou proplouvá cílem, je na 2. místě Samantha Davies a Escoffier je stále třetí. Kolem pobřeží Groix se však již blíží další žena Isabelle Joschke a mezi Joschke a pozicí Escoffierovi PRB letí Clarisse Cremer rychlostí 7 uzlů. Escoffier se stále sotva pohybuje. Je znepokojivé stát kousek před cílem a vidět, jak ostatní letí...
Isabelle Joschke nakonec obsadila 3. místo a Clarisse Cremer doplula čtvrtá. Kevin Escoffier skončil až na 5. místě. Na výborně jedoucího Armela Tripona nakonec zbylo až 12. místo.
Dojezd závodu ukázal, že větrná loterie nemusí ovlivňovat jen regaty ve Středomoří. Dokonce i ve větrné Bretani může dojezd regaty připomínat losování Matesa z osudí.
Celý dojezd závodu si můžete přehrát zde. Stačí posouvat oranžové kolečko dole pod mapou směrem vlevo.
2015
Související články
První z nové generace
První z nové generace
Vendée Globe startuje již za dva roky. Na startu bude mnoho lodí nejnovější generace. PRB je první z nich spuštěná na vodu. I když… Tak trochu je a tak trochu není nové generace. Má zajímavý příběh.
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Máte loď IMOCA a nemáte stěžeň. Složitá situace. Stěžně nejsou, Lorima v Lorientu nestíhá vyrábět. A tom se ani nebavíme o tom, kolik takový stěžeň stojí.
Vendée Globe 2024, nejsou lodě
Vendée Globe 2024, nejsou lodě
Příští ročník Vendée Globe odstartuje na podzim 2024. Již nyní jsou jasné dvě věci. Maximální počet startujících se zvýší. To je dobrá zpráva. Špatnou zprávou je, že nejsou lodě.