Revoluční změny
O víkendu se jela regata Classe Mini Pornichet Select dlouhá 300 mil. Na start se postavil i prototyp Arkema. Jednotrupá jachta s křídlem místo plachty, s naklápěcími foily, s teleskopickým kýlem a mnoha dalšími inovacemi.
Před pár lety tu byly foily jen pro Americký pohár. Dnes už můžete potkat i Optimist, který létá nad hladinou. S křídlem místo hlavní plachty přišel trimaran Oracle při souboji s katamaránem Alinghi. Dnes je to v Americkém poháru standard.
Podobné novinky se mnohem pomaleji zavádějí u lodí určených pro offshore regaty. Na otevřeném moři musí vše být spolehlivé. Neschováte se. Classe Mini je offshore třída a díky tomu, že jde o malé lodě, je ideální pro testování nových technologií. Zde se před léty objevila poprvé kulatá příď, která dnes v kategorii prototypů jasně dominuje. Zkouší se však i další novinky a zřejmě nejsofistikovanější lodí je právě Arkema.
Jak jsme se již zmínili, je vybavena naklápěcím kýlem, který se kvůli zvýšení stability při naklonění vysouvá z trupu dále pod hladinu. K tomu je jachta vybavena dvojicí foilů, u kterých je možné měnit jejich sklon. Hlavní plachta byla nahrazena dvojdílným křídlem, u kterého je možné vzájemnou pozicí dvou částí měnit profil. Je to složité, ale asi to funguje, jak ukazuje výsledek Arkemy v závodu.
Arkema doplula na druhém místě. Maximální rychlost, které během regaty dosáhla, byla 20,59 uzlu. To není na 6,5 metru dlouhou jachtu špatné, ne?
Určitě to není špatné. Ale také to není nejlepší. Závod vyhrál Ian Lipinsky na Griffon.fr. V cíli byl o 2,5 hodiny rychlejší…
6015
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?