Přístavní manévry červená
Search
× Search
Pozor na akumulátory
Daniel Vodička
/ Categories: Technika plavby

Pozor na akumulátory

Od Martina Pichla jsme dostali dotaz na lodní baterie. Přinášíme vám k nim několik rad, které vám pomohou strávit na lodi příjemný týden.

Nyní budeme mluvit o charterových lodích, protože je možné předpokládat, že majitelé jachet vědí, jak s bateriemi zacházet.

Skupiny akumulátorů
Na palubě jachty je standardně napětí 12 V. Zdrojem jsou akumulátory. Na palubě je několik akumulátorů, které se dobíjejí společně, ale vybíjejí zvlášť.
Je zde baterie motorová, která slouží ke startování motoru. Je samostatná a nemůžete ji vybít zapnutou lednicí ani světly. 

Dále zde jsou baterie servisní. Může být jedna, dvě i více. Slouží k zabezpečení spotřeby elektrické energie pro lednice, palubní přístroje, čerpadla, navigaci a další. Toto jsou baterie, jejichž stav je na tom obvykle nejhůře. 

Dále bývají na lodích vybavených příďovým propelerem dvě baterie, které dodávají energii propeleru. Také tyto baterie jsou samostatné.

Dobíjení
Řekli jsme si, že akumulátory se vybíjejí zvlášť, ale nabíjejí společně. Není tedy třeba nic přepínat. Akumulátory jsou nabíjeny nabíječkou, pokud jsme připojeni do sítě 220 V. Tedy pokud stojíme v maríně, nebo celkově u břehu.
Na moři jsou baterie nabíjeny alternátorem při nastartovaném motoru. Další možností jsou alternativní zdroje, jako jsou soláry, větrné či vodní generátory, nebo palivový článek. Tyto pomůcky však na charterových lodích nenajdete, proto se jimi nebudeme zabývat.

Pro nás je důležité dobíjení motorem. Má zásadní nevýhody. Je hlučné, smradlavé a stojí peníze. Nic jiného nám ale na charterové lodi nezbývá.
Alternátor obvykle dobíjí již ve chvíli, kdy běží lodní motor na volnoběh. Dobíjení ale bude trvat dlouho. Pokud ho chceme zkrátit, zmáčkneme knoflík ve středu řadící páky a přidáme plyn. Přidáme tak, aby nás zvuk motoru příliš neobtěžoval. Obvykle to bude kolem 1500 otáček. Tak zkrátíme hlučné dobíjení na minimum.

Co nedělat
Posádka přijede na loď, z kufru vozu vytáhne pár kartonů převařené Plzně a naláduje jimi lednici. Přidá ještě pár drobností a hurá ven z maríny. Láká ji romantika na kotvě.

Lednice pracuje na plný plyn. Po dvou hodinách jachta zakotví, lednice dále běží. Začíná test baterií. Akumulátory nemohou vyhrát. Nemají dost energie na zchlazení 150 l lednice ze 40°C k nule. Trpí.
Pokud je vše na lodi dobře nastaveno, měla by se lednice po poklesu napětí pod určitou mez sama vypnout. Pokud ne, vycucá akumulátory k smrti.

Dalším žroutem energie je kotevní vrátek. Pokud dvakrát za sebou překotvujeme a vytahujeme 50 metrů kotevního řetězu, baterky se také zapotí. A energie nám pak bude chybět během noci.

Dobré rady
Co uděláme, abychom lednici pomohli? Je to snadné. Pokud zůstáváme první noc v přístavu, loď je zapnutá na 220 V a baterie se dobíjejí. Lednice by se měla stihnout nachladit a druhý den už jen udržuje zimu.
Chceme-li ihned vyjet a lednici potřebujeme zchladit, pak je třeba koupit led. V Chorvatsku je možné koupit led v sáčcích, v Řecku bylo dokonce možné narazit na celé bloky ledu, které déle udržely teplotu. V lednici se sice led rozpustí, ale na jejím spodku by měl být výtok, který umožní odčerpání vzniklé vody.
Řekli jsme si, že dalším žroutem je kotevní vrátek. Pokud vytahujeme kotvu za podmínek, kdy není nutné pomáhat motorem, přidáme si při práci s vrátkem plyn na neutrál. Baterkám to pomůže.

A ještě něco. Bavíme se o baterkách 12 V. Baterka není prázdná, když je v ní napětí 0 V. Věřte, že stav napětí 11 V je alarmující a nenechávejte k němu dojít. Jinak akumulátory zničíte.

Print
2618

x
Na horu