Chcete ostře stoupat?
Vane krásný vítr mezi 10 a 15 uzly a vy křižujete proti větru. Ostatní jachty vás předjíždějí. I když jsou podobné, jako ta vaše. Kde je chyba?
Velmi často je chyba jen v jediné maličkosti. Je to málo napnutý přední lem kosatky.
Na charterových lodích často nevede výtah kosatky do kokpitu, ale končí na stoperu na stěžni. Při vytahování plachet si technici nepřidělávají práci. Na výtah se pověsí a zacvaknou stoper. To však nestačí. Přední lem je volný. Poznáte to podle toho, že po rozbalení plachty jsou u předního lemu vodorovné varhánky. Na stoupačce bude třeba plachtu dotáhnout.
Jak na to
Výtah rukou nedotáhneme, budeme ho muset dostat na vinšnu. Protože obvykle nejsou kladky volné, je třeba nejprve některé z lan vedoucí od stěžně přes kladky u paty stěžně a organizér uvolnit a vytáhnout.
Následně protáhneme přes patu stěžně a organizér výtah geny na vinšnu a došponujeme ho. V silnějším větru je třeba větší napětí.
Docílíme toho, že břicho plachty se posune dopředu a výslednice sil, které na plachtě působí, bude působit více dopředu a méně bokem. Jachta bude lépe stoupat, bude se méně naklánět a bude méně snášena bokem
Jde o jednoduchou maličkost, která dokáže zázraky.
7863
Související články
Nastavení twistu na hlavasce
Nastavení twistu na hlavasce
Plujete na stoupačku a přemýšlíte o nastavení twistu v horním dílu hlavní plachty. Chce to více twistu, nebo méně?
Stará hlavní plachta, co s ní?
Stará hlavní plachta, co s ní?
Vyfasovali jste při charterové plavbě unavenou hlavní plachtu, která je vytahaná jak síťovka při pátečním nákupu. Co s tím?
Když se zasekne hlavní plachta ve stěžni
Když se zasekne hlavní plachta ve stěžni
Chcete vytáhnout rolovací hlavní plachtu, ale ta se najednou zasekne a nejde ji dostat ven. Venku je třetina plachty ale víc už není možné vytáhnout. Jak si v takové situaci pomoci?