Další nákladní loď s rotorovými plachtami
Technologie rotorových plachet dál proniká do sektoru nákladní lodní dopravy. Pro rejdaře je na nich atraktivní jak úspora paliva, tak možnost prezentovat se jako klimaticky zodpovědná společnost.
Nejčerstvějším přírůstkem je ohlášená smlouva o dodávce rotorových plachet finské společnosti Norsepower na loď MV Delphine pro logistickou firmu CLdN. Plachty, ve skutečnosti válce připomínající komíny, budou vysoké 35 metrů s průměrem 5 metrů. Instalace se má uskutečnit do konce letošního roku.
MV Delphine byla postavena v roce 2018 a má přepravní plochu 8000 metrů. Je určena pro přepravu automobilů. Po osazení rotorovými plachtami bude operovat mezi Velkou Británií, Irskem a evropskými břehy.
Zdroj Marine Traffic
MV Delphine
Technologie využívající principu Flettnerova rotoru má výhodu, že válce se "spustí" automaticky, jakmile dosáhne vítr určité síly. Na válcích dochází k takzvanému Magnusově efektu, kdy proudění vzduchu kolem válce je na jedné jeho straně rychlejší než na druhé, čímž vzniká vztlak kolmý na směr větru a ten pohání loď. Rotor je pojmenován po Antonu Flettnerovi, který jej před sto lety použil na lodi Buckau.
Norsepower již za sebou má několik úspěšných instalací rotorových plachet. Jednou z nich byla nákladní loď SC Connector v loňském roce. Technologii využívají rovněž trajekty Estraden (162 metrů) a Viking Grace a také tanker Maersk Pelican. U posledně jmenovaného plavidla byly rotory nainstalovány v srpnu 2018. V ročním testovacím provozu do 1. září 2019 pomohly snížit spotřebu paliva o 8,2 procenta, což odpovídá úspoře emisí v objemu 1400 tun CO2.
1816
Související články
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Lodní doprava platí za velkého znečišťovatele životního prostředí. Podíl rekreačních lodí na celkovém objemu vypuštěných emisí skleníkových plynů v dopravě sice nedosahuje ani jednoho procenta, vzhledem k jejich minimálnímu společenskému přínosu je však ekologická stopa motorových lodí stále větším tématem i pro samotné loděnice. Jednou z cest, jak tuto stopu mírnit, je vývoj alternativních paliv. Jak je v tom sektor daleko?
Protilodní mina v Lošinji, s odpadem do přírody a se zlomenou nohou do Hvaru
Protilodní mina v Lošinji, s odpadem do přírody a se zlomenou nohou do Hvaru
V přístavu v Lošinji našli velkou protilodní minu typu „ježek“. Pozůstatek neklidných dob 2. světové války. Leží v bahně na dně luky a čekala na svoji chvíli. Nyní však byla odhalena.
Největší zakázka na rotorové plachty
Největší zakázka na rotorové plachty
Firma Norsepower zabývající se vývojem a výrobou rotorových plachet, získala největší zakázku na své Rotor Sail v historii. Vypadá to, že více než 100 let staré inovaci fouká čerstvý vítr do plachet.