Jak správně podat mooring
Obavy z namotání mooringu. To je strach, který svazuje ruce mnohému (každému) začínajícímu skipperovi. Když dokážeme dělat věci správně, jde o zbytečné obavy. K tomu je ale nutné vědět, jak na to. Vše začíná u podávání mooringu. Vše je možné pohnojit již prvním krokem. Nebo také ne…
Připlouvá jachta, na molu nikdo není a vy jdete kolem. Chcete podat pomocnou ruku, ale místo podání záchranného lana podáváte oprátku. Podáte špatně mooring, který skončí v lodím šroubu. Kde se stala chyba?
Podáváte-li mooring tak, že přizvednete podávací lanko z vody jen tak, aby na něj háčkař z boku lodě dosáhl, je dost možné, že mooring nakonec skončí v lodním šroubu. Vzhledem k tomu, že je lano dlouhé a leží na dně v neodhadnutelné motanici, může se stát, že při vytahování toto zamíří někam před lodní šroub a ten si lano nasaje. A je hotovo.
Jak to udělat, aby k tomu nedošlo?
Je to snadné. Podáváte-li mooring, nejprve ho vytáhněte z vody tak, abyste ho měli celý napnutý. Z mořského (oceánského, říčního, jezerního) dna až k vám do ruky musí být napnutý. Volná část může být na molu, nebo ve vodě pod molem, to není důležité. Nyní ho napnutý odtáhněte mimo dráhu připlouvající lodě. Až když je jachta téměř na místě, přiblížíte se k ní s napnutým mooringem, který podáte háčkaři.
Jachta v té době obvykle brzdí. Znamená to, že lodní šroub nasává vodu vpředu (směrem od kýlu) a proud směřuje za loď. Mooring by tedy musel lodní šroub nasát zpředu. Protože dopředu je mooring napnutý a háčkař s ním stojí v první chvíli někde na úrovni lodního šroubu a napnuté lano míří dopředu, nelze ho namotat.
Je to snadné. Dobře podat mooring je základ. Zítra se podíváme, jakou chybu nesmí udělat háčkař.
Chcete-li naučit vše kolem přístavních manévrů, máme pro vás praktické kurzy.
5883
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.