Kolik stojí rozebrat most v Rotterdamu?
Ikonický výtahový most Koningshavenbrug v Rotterdamu bude dočasně rozebrán, protože pod ním nemůže projet nová jachta multimiliardáře Jeffa Bezose. Maximální podjezdová výška 40 metrů je pro Bezose málo. Informovala o tom agentura AFP.
Plavidlo, známé během stavby jako Y721, je dlouhé 127 metrů, což z něj podle údajů zveřejněných společností Boat International v roce 2022 udělá největší plachetní jachtu na světě. Její konstrukce stála zakladatele internetového obchodu Amazon přes deset miliard korun (to je cca částka, na kterou přišlo české občany převzetí televize Nova Vladimírem Železným) a je 127 metrů dlouhá.
Aby se jachta dostala z vnitrozemského doku společnosti Oceanco v Alblasserdamu do Severního moře, musí proplout pod starým zvedacím mostem, kterému tamější obyvatelé říkají „De Hef“.
Most je charakteristický svými dvěma věžemi a výtahovým mechanismem. Byl dokončen v roce 1927 a za války byl těžce poškozen během bombardování Rotterdamu. Stal se jedním z hlavních symbolů druhého největšího holandského města.
Po rozsáhlé rekonstrukci mostu v roce 2017 městští zastupitelé přislíbili, že se konstrukce už nikdy nerozmontuje. Jeff Bezos má ale takový kufr peněz, že by s ním mohl umlátit velrybu. Projekt slíbil mnoho pracovních míst a ještě více kapitálu. Město tedy uvedlo, že pečlivě zvážilo svou povinnost starat se o most a ekonomické zájmy spojené s tímto projektem, než se „nakonec rozhodlo hlasovat pro tento požadavek“.
Zkrátka a jednoduše: existuje balík peněz, který i historické mosty přenáší.
Poznámka redakce
Vedle nové jachty si Bezos objednal i servisní loď do páru. Ta je dlouhá jen 75 metrů. Na palubě má například helipad, který by se na plachetnici nehodil. A samozřejmě veškeré myslitelné hračky, které si může velký kluk na lodi přát. Navíc může doprovodné plavidlo ubytovat 45 členů posádky a hostů.
1501
Související články
Rotterdamský přístav zůstane otevřen ruským lodím
Rotterdamský přístav zůstane otevřen ruským lodím
Objem přepraveného zboží v největším evropském přístavu v Rotterdamu v prvním čtvrtletí klesl v důsledku protiruských sankcí meziročně o 1,5 procenta. Vedení přístavu očekává, že válečný konflikt na východě Evropy negativně ovlivní i celoroční hospodářské výsledky. Proto se rozhodlo, že přístav neuzavře ruským lodím.
Jak je to s mostem v Trogiru
Jak je to s mostem v Trogiru
Čtenář Lodních novin Honza Basl nám poslal zprávu o situaci s mostem v Trogiru. S mostem, který byl a není, tedy vlastně nebyl a je...
Největší visutý most na světě připraven k provozu
Největší visutý most na světě připraven k provozu
Největší visutý most na světě spojuje Evropu a Asii v Turecku. Most nesoucí název Canakkale 2015 se klene jako jediný přes úžinu Dardanely. Dříve byla doprava z jednoho břehu na druhý odkázána na trajekty.