Milan Koláček o novém Figaru
Nové Figaro 3 bylo představeno minulý týden. Vypadá nadupaně. Co o něm řekl jediný Čech ve třídě Figaro Milan Koláček? Jaké jsou jeho pocity z nové lodě?
Figaro 3 určitě bude pěkná a rychlá loď s moderním sail planem a výkonným trupem. Není pro Francouze snadné, přijít s něčím, co bude radikálně lepší než Figaro 2. Dvojka má i přes své stáří dobrý trup, jen sail plan je zastaralý.
Kokpit je u novinky výrazně menší. Ovládání lodi je tak více po ruce. Moderní kování a využití textilních stoperů svedených k druhému páru vinšen, znamená úspory hmotnosti.
Nevýhodou dle mého názoru bude, že se k výtahům nebude dát pořádně postavit a zabrat ve chvíli, kdy potřebuješ plachtu vytáhnout. To je však jen pocit, vše bude nutné vyzkoušet. Jinak kování a rig mi přijdou jednoduché a účelné. 14,4 m vysoký stěžen se dvěma páry sálingů a asymetrický spinaker s plochou 105 m2, plachta C5 a genakry zaručí lodi velkou akceleraci ve slabém i silném větru. Figaro 2 je zábavné od 20 uzlů větru, Figaro 3 bude určitě mnohem rychlejší ve slabém větru. Stejně jako lodě Classe Mini.
Nová loď změní strategii a způsob závodění, na jaký jsou závodníci na Figaru zvyklí. Lodě budou více akcelerovat při vyostření se spinakry a otevře se více možností strategií při závodech. Pole nebude tak homogenní. Otázkou je, co udělají foily, které potřebují vyšší rychlosti a také lehkou loď, Určitě budou kurzy kdy bude jejich potenciál využitý, ale naopak při VMG proti a po větru to může být naopak brzda.
To asi vše ukáže první prototyp, který se brzy začne vyrábět.
Uvnitř je stojná výška pouze 1740 mm, takže pro dlouhány nic moc, to samé lůžko na spaní je pouze 1800 mm dlouhé. Jinak celkově je váha lodi posunutá více dozadu (motor, baterie, liferaft). Moderní set up elektroniky je jednoduchý a účelný taktéž. Minulý týden proběhly prezentace elektroniky B&G a NKE, zvoleno ale myslím ještě není.
Více o Milanovi zde.
5094
Související články
Proč mají závodní jachty široké přídě
Proč mají závodní jachty široké přídě
Podívejte se na nejmodernější závodní jachty IMOCA nebo Class 40. Jsou nevzhledně široké na přídi. A byly by ještě širší, kdyby jim to pravidla dovolila. Proč tomu tak je, když vždy byla s rychlostí spojená ostrá příď? Byly dokonce i doby, kdy se vycházelo z předpokladu, že základem rychlosti je elegance. To už dnes neplatí. Zeptali jsme se na to závodního jachtaře Milana Koláčka.
Milan Koláček shání spolupracovníka
Milan Koláček shání spolupracovníka
Kdo by neznal sólového jachtaře Milana Koláčka… Poslední tři roky se věnuje trochu jiné činnosti, která ale s jachtingem souvisí. Vyrábí zajímavé kompozitové díly, mnohé z nich na jachty. Výroba se rozjela a nyní Milan hledá spolupracovníka.
Co o foilech nevíte
Co o foilech nevíte
V časopisu IBI vyšel zajímavý rozhovor o foilech s Quentinem Lucetem z designérské kanceláře VPLP. Mimo jiné i o sériové výrobě jachet s foily. To nejzajímavější z rozhovoru najdete níže.