Musíte vždy z východu?
Máte před sebou východní kardinální znak. Na cestě do přístavu je jeho obeplutí pro vás zajížďka 2 míle. Musíte ho obeplout?
Východní kardinální znak se má obeplout z východu. To je jednou dané. Musí to však tak být vždy? Není možné si někdy zkrátit plavbu a obeplout ho jinak?
Záleží na mnoha okolnostech, ale možné to je.
Na bóje je nutné hledět tak, že jsou určeny pro veškerý provoz na moři. Jak pro gumák dlouhý 4 metry, tak pro tanker naložený ropou až po strop. Zatímco tanker se musí vyhnout východnímu znaku z východu, gumák nemusí bóje zajímat.
Tak jak tedy?
Abychom věděli, jak můžeme se svojí lodí proplout kolem bóje, musíme znát ponor lodě a k tomu vše konzultovat s mapou. Mapa je vždy pro nás základní pomůckou. Může se stát, že po konzultaci s mapou zjistíme, že na místě je pro naši loď dostatek vody a nemusíme se bóje všímat.
Už jsme si tedy řekli dva faktory, na kterých záleží. Ponor a hloubka, kterou máme k dispozici. K tomu je třeba přidat ještě stav přílivu a počasí. V přílivových vodách musíme počítat, jak to bude s aktuální hloubkou na daném místě.
Posledním faktorem je počasí. Co je možné proplout ve dne za bezvětří, nemusí být možné projet ve 25 uzlech větru. Nebo v noci.
Ještě jednou na závěr. Bóje jsou vynikajícími pomocníky, ale vždy musíte vycházet z toho, co ukazuje mapa. A neplatí to jen pro kardinální značení, ale o jakékoli bóje.
6978
Související články
Zelená bóje vpravo?
Zelená bóje vpravo?
Vzbudí vás, ukážou vám zelenou bóji a zeptají se: „Jak jí máme minout?“ Odpovíte, že je na pravé straně plavební dráhy. Víte, že nemusíte mít pravdu?
Zkuste si na bóji zacouvat
Zkuste si na bóji zacouvat
Zajíždíte ke kotevní bóji přídí a občas se to příliš nedaří? Zkuste k bóji zacouvat. V mnoha situacích je to dokonce výrazně jednodušší.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.