Search
× Search
Čas na odpočinek
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Čas na odpočinek

Po týdnu od startu je čelo Vendée Globe konečně v pasátu. Ve stabilním větru ujíždí Alex Thomson, Le Cam je druhý. Stabilní pasát znamená pro závodníky jednoduchou plavbu, čas na odpočinek, na spánek, na pořádné jídlo, na nutné opravy.

Až do včerejška bylo počasí k závodníkům macešské. Průjezd několika frontami, tlakové níže, tropická bouře, hřebeny vysokého tlaku bez větru… To vše vyžaduje absolutní pozornost, výměny plachet, refování, přemýšlení o taktice pro příští dny.

Pasát je jiný. Stabilní vítr co se týče síly a směru. Nastavíte plachty a máte čas na odpočinek. Navíc není co vymýšlet. Vše je jednoduché. Jediné o co jde, je dostat se co nejrychleji na jih. Další obtížnou překážkou budou až rovníkové tišiny, které jsou více než 1000 mil daleko. To znamená 3 dny plavby.

Nabrat síly

Nyní je tedy čas na nabrání sil. Stabilní podmínky znamenají, že je možné více spát, pořádně se najíst. Kdo má na palubě čerstvé zásoby jídla, může se v rámci možností věnovat vaření. Na freeze dried pokrmy ještě bude čas. Někteří je navíc nemusí a preferují běžnou stravu. Patří mezi ně veterán Le Cam.

Výhodou freeze dried pokrmů je jejich nízká hmotnost a jednoduchá příprava. Zalijete horkou vodou, chvilku počkáte a máte svíčkovou. Nebo… Skoro svíčkovou…

Jde o postup, kdy se pokrm nejprve zmrazí a pak vakuově vysuší. Díky tomu se sice zbaví vody, ale neztratí objem a není ho nutné po zalití vodou dlouho vařit, protože vodu rychle nasaje zpět.

Vedle jídla a spánku je čas na opravy. Na lodích se stále něco kazí a stabilní podmínky znamenají, že je možné věci rozbité uvádět do stavu skoro původního. Někdo závady na palubě zveřejňuje, jiný o nich mlčí. Především na čele je zvykem o problémech nemluvit. Dozví-li se soupeř o vašich potížích, může více tlačit na pilu, aby se před vás dostal. Vaše potíže dodávají soupeřům síly, zvedají jejich morál…

Tropická bouře za zády, tišiny před přídí

Image
Tropickou bouři Theta mají závodníci za sebou. Vypadala hrozivě, ale nezdá se, že by příliš poznamenala závodní pole. Někteří při průjezdu níží ztratili. Byl to především Charlie Dalin, který vsadil na hodně konzervativní trasu a nyní ztrácí na Alexe Thomsona 170 mil.

Čelo závodu bude zanedlouho řešit rovníkové tišiny. Oblast, kde se potkávají pasáty severní a jižní polokoule. Vítr lehá k nule, je nesnesitelné vedro a přicházejí silné bouřky. V tišinách je možné mnoho ztratit, nebo ještě více získat. V minulém ročníku projel tišinami Alex Thomson jako nůž máslem. Nebo naopak Armel Le Cléac´h, pozdější vítěz, zde ztrácel. Stomílový náskok se zde může rozplynout jako pára nad hrncem. Je to ošemetné místo.

Tišiny se proplouvají mezi 27 a 29 stupněm západní délky. Čím více západně, tím jsou užší a je snazší je projet. Na druhou stranu ale plujete ostřejším, a tedy i pomalejším, kurzem v pasátu jižní polokoule. Proto je třeba nalézt kompromis. Být co nejdále na východ, ale tak, abyste byli tišinami co nejméně ovlivněni.

To je tedy hádanka na příští tři dny plavby. Kdo vypluje první z tišin, bude získávat. Rich is getting richer, říká se… Kdo vypluje první z tišin, začne se svým soupeřům vzdalovat ve stabilním pasátu jižní polokoule. A může získat náskok, který by již mohl být pro celý závod rozhodující. V Jižním oceánu se první může chytnout za hřívu tlakové níže, kterou ostatní minou. A přeskočit ve vlaku níží ze zadního vagónu do předního, je nemožné.

Ale to se už díváme příliš daleko. Zatím jsme v pasátu severní polokoule a odpočíváme před dalšími zkouškami. Pokud se o Vendée Globe chcete dozvědět více, přihlaste se na naši středeční online přednášku

Polohu lodí najdete zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2975
Na horu