Search
× Search
First minute
PASCAL BIDÉGGORY, vrátí se na Ultim?
Štěpán Hlavsa
/ Kategorie: Rozhovory, Ostatní regaty

PASCAL BIDÉGGORY, vrátí se na Ultim?

Ve druhém dílu rozhovoru s Pascalem Bidégorrym se podíváme do třídy nejrychlejších Ultim trimaranů a do Ocean Race. Rozhovor vyšel na francouzském serveru Tip & Shaft. 

Říkal jste, že sháníte peníze. O co jde, co chystáte? 

Sháním peníze na Ultim, v ideálním případě bych chtěl koupit Macif. Rád bych se v průběhu příštího roku vrátil na vodu, abych mohl v roce 2021 závodit. To bude klíčový rok, kdy proběhne první závod Ultim s posádkou kolem světa. A pak je tu především Route du Rhum v roce 2022. A sólo závod kolem světa. Ultim jsou pro mě pořád ty nejkrásnější lodě na světě. Když jsem se vrátil z Volva, plul jsem sFrançoisem Gabartem. Macif udělal úžasný pokrok: letíte proti větru, letíte s větrem v zádech. Netvrdím, že je to tak pořád, ale do něčeho takového bych chtěl investovat. Při Volvu jsem plul kolem světa devět měsíců a je skvělé, když to můžete zvládnout za 40 dní.  

Kolik potřebujete? A jak těžké je takový plán prodat?  

Dělám, co můžu a především chci, aby to bylo uskutečnitelné. Sháním sedm milionů eur na celý program včetně závodu kolem světa v roce 2021. V těch sedmi milionech je všechno. A neřekl bych, že prodat tenhle plán bude obtížnější než jakýkoliv jiný. Jen najít peníze je obtížné. Pokaždé mi nabízeli peníze zrovna ve chvíli, když jsem o ně nestál. Často jde o to, mít správnou příležitost ve správný čas. Už jsem to zkoušel a nevyšlo mi to, ale doufám, že tentokrát to bude jiné. Pracují se mnou dobří lidé, moji přátelé, a společně věříme, že projekt bude úspěšný.  

Říkáte, že takhle třída není pořád jen na hraně, ale teď po Route du Rhum ji postihla slušná katastrofa. Myslíte si, že ten vývoj byl až moc rychlý?  

Možná. Protože vyvíjíme špičkové lodě, musíme přijmout, že se občas porouchají. Využíváme naplno všechno, co máme k dispozici, ale nejsme F1. Řekl bych, že pokud jde o systémy a různé drobnosti, můžeme toho ještě hodně vylepšit, ale co se týče samotné konstrukce lodí, jsem klidný. Groupama 3 a Banque Populaire V prošly opravami – s Banque Pop jsme měli problémy téměř v každém ohledu, s konstrukcí, laminátem, dnem trupu a delaminací, ale nikdy jsme o tom nemluvili, protože to bylo zakázané. Ale během posledních deseti let kluci na těchto lodích obepluli svět, a když se vrátili, lodě byly ve skvělém stavu. A najednou máte Route du Rhum, kde se vám jedna loď převrhne, další přijde o příď, a zdá se vám, že lidé už tuhle třídu pohřbívají. Plout na takových lodích sólo ale opravdu není snadné. Před pětadvaceti lety jste měli na palubě 25 chlapíků, protože se mělo za to, že je to nebezpečné. Dnes si asi lidé myslí, že je to snadné, jde ale o jakousi rovnováhu.  

Chcete si především koupit Macif, víte ale, že Sebastien Josse odešel od Gitany. A vaše jméno bývá zmiňováno spolu s dalšími, kteří by ho mohli nahradit. Máte o něco takového zájem a jste s nimi v kontaktu? 

Ano a ano, tak bych odpověděl na vaše otázky. Trochu mi ale vadí to probírat, protože Seba Josseho mám moc rád a chtěl bych, aby jeho příběh pokračoval ve spolupráci s Gitanou. Ale abych opravdu odpověděl na vaši otázku – kdyby mi Gitana zítra nabídla práci, neodmítl bych. Už několik let jasně a nahlas říkám, že chci dělat Ultim. Není žádné tajemství, že se sešli s mnoha lidmi. Prostě uvidíme, teď jsou na tahu oni a řekl bych, že je to tak v pořádku.   

A nakonec The Ocean Race. Pokud vaše plány s Ultim nevyjdou, uvažujete o tom, že byste se vydal na  The Ocean Race? 

Rozhodně se teď soustředím na Ultim, ale pokud by to nevyšlo, The Ocean Race bych jel moc rád. Jel jsem dva minulé ročníky a bylo to skvělé. Pokaždé jsem se vrátil jako lepší člověk a to jak po stránce lidské, tak i sportovní. Takže bych to rád zopakoval. Moc rád se ráno probouzím s vědomím, že závodím. A rád bych se vrátil i k zahraničním projektům, abych znovu zažil to prolínání kultur a naučil se od lidí různého původu různé věci.  

Těší vás přechod na Imocu? 

Vcelku ano. S posádkou o pěti lidech to bude těžké. Volvo je posádkový závod. Když se ohlédnete v čase, uvidíte, že byly posádky o šestnácti lidech, pak o třinácti, dvanácti, osmi a teď o pěti, a brzy tam zůstanou jen dva! V pěti závodíte s autopilotem a dvěma hlídkami po dvou a to už je jiný závod.  

Vytisknout
2882
Na horu