Search
× Search
Proč nestartuje Jules Verne Trophy?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Jules Verne Trophy

Proč nestartuje Jules Verne Trophy?

Jules Verne Trophy. Rekordní plavba kolem světa. Na tuto zimu jsou nahlášeny hned dva rekordní pokusy. Zatím ale ani jeden neodstartoval. A čas na start se krátí. Proč je tak složité vybrat ideální chvíli pro start?

Absolutní rekord v plavbě kolem světa drží tým IDEC Sport vedený Francisem Joyonem. V roce 2017 obeplul svět za 40 dnů, 23 hodin a 30 minut. Tuto zimu nahlásily rekordní pokusy dva týmy. Švýcarský Spindrift Racing a tým Gitana na trimaranu Maxi Edmond de Rothschild. Joyonův rekord již je starý 5 let, což je v době, kdy svět závodního jachtingu ovládly foily, podobné jako ve vývojově klidné době čtvrt století.

Pro nervy týmů a jejich trpělivost je náročné období před startem. Od začátku stand by období meteorologové několikrát za den monitorují situaci na Atlantiku. Při hledání ideálních podmínek weatherrouteři hlídají několik klíčových oblastí. Vzhledem k rekordnímu času je třeba, aby ideální podmínky panovaly na celém Atlantiku od Bretaně až po mys Dobré naděje.

Biskaj

První zkouškou je na plavbě kolem světa Biskaj. Zde je pro závodníky ideální severní či severozápadní vítr a alespoň relativně klidné moře. Ve vysokých vlnách není možné využít potenciál závodních speciálů a je třeba se držet zpět, aby vydržel materiál. Vybrat ideální počasí pro Biskaj je ale snadné, protože se zde bavíme o předpovědi na dva dny dopředu, která je přesná.

Pasát severní polokoule

Ještě před klasickým pasátem je pro rekordní plavbu třeba, aby západně od Pyrenejského ostrova vál příznivý severozápadní, nebo severní vítr. Za ideálních podmínek to vypadá tak, že někde západně od Portugalska přichází na řadu první halza, když se jachty při rekordním pokusu dostanou příliš blízko ke středu Azorské tlakové výše.

Následuje pasátová oblast severní polokoule. Jednoduchá část plavby, ve které je jen požadováno, aby pasát vál standardně.

Rovníkové tišiny

Toto místo způsobuje hlavobol navigátorům. Je to oblast, kde je možné snadno ztratit 24 hodin. Je třeba vybrat okamžik, kdy nejsou tišiny příliš aktivní, jsou co nejužší a stabilní vítr přichází z východ.

Pasát jižní polokoule

Následuje znovu pasát. To je dostihová dráha. Stačí, aby podmínky odpovídaly normálu a vše je pak jen o rychlosti.

Jižní Atlantik

Nyní se teprve dostáváme k místům, které nejčastěji způsobí odklad startu. Jižnímu Atlantiku dominuje tlaková výše nad ostrovem Sv. Heleny. Je to rozsáhlá oblast bezvětří, zavřená brána do Jižního oceánu. Za standardní situace je při rekordních pokusech nutné tuto tlakovou výši zdlouhavě obeplouvat podél jihoamerické pevniny (červená čáraq). Znamená to zajížďku mnoha stovek (až přes tisíc) mil.

Nebo je třeba počkat, až se na cestu od brazilských břehů vydá tlaková níže, která svým frontálním systémem výši vytlačí (obvykle k východu) a proklouzne tak na jih přímou cestou. A to je chvíle, na kterou navigátoři při rekordních pokusech čekají.

Na první pohled to vypadá jednoduše. Má to svá ale. Na jih Atlantiku se rekordní trimarany dostanou cca za 8 dnů. To znamená, že weatherrouteři pracují s předpověďmi na samé hranici dnešních možností (10 dnů). Při anylýze ideálních podmínek pro start pracují dokonce s předpovědí až na cca 14 dnů.

Vše musí být OK

Pro start se tedy musí sejít ideální počasí na start a Biskaj, alespoň slušný pasát severní polokoule, málo aktivní tišiny, solidní pasát na jihu, a nakonec frontální systém procházející napříč jižním Atlantikem. Když se vše sejde, je možné vyrazit.

Vlastně je to celkem snadné...

1622
Na horu